Kematian hadir tanpa duga. Tiada siapa tahu bila dan di mana. Namun
ada insan yang kecewa dengan hidup dan berikhtiar untuk menamatkan
riwayat hidup. Mereka sanggup terjun bangunan tinggi untuk mengakhiri
hidup akibat putus cinta, meminum racun ketika dilanda tekanan hebat
dalam diri serta mungkin menggunakan dadah berlebihan untuk lari dari
masalah hidup. Mereka sangka, mati itu satu kemanisan dan penyelesaian
segala kekusutan hidup. Kononnya biarlah mati terhina daripada hidup
terseksa! Mereka tidak sedar mati begitu menyakitkan. Apatah lagi mati
dalam keadaan kufur dan tidak beriman. Roh yang keluar amat busuk dan
hodoh serta dikutuk oleh sekalian makhluk. Menurut sumber-sumber yang
sahih, segala binatang dan makhluk boleh melihat roh melainkan manusia
dan jin sahaja yang tidak diizinkan Allah untuk melihatnya. Roh itu
dicaci dan terawang-awang dengan penuh kekesalan. Masyarakat umum
mempercayai seseorang itu sudah mati apabila tiada lagi desah nafas dan
berhenti sudah degup jantung. Manakala masyarakat Islam mempercayai
bahawa mati bermaksud keluarnya roh dari badan. Dan persoalan demi
persoalan berkaitan roh hanya mampu dijawab oleh Allah s.w.t.
end typing
Badan kita terdiri dari jutaan sel. Sel-sel berkumpul membentuk
lapisan demi lapisan. Lapisan sel inilah yang akhirnya membentuk tisu
dan organ seperti jantung, kulit dan hati. Sel seolah-olah sebuah rumah
yang mempunyai komponen yang sentiasa bekerja tanpa henti.
Mitokondria, jasad Golgi, ribosom, nukleus, dan
sitoplasma
bekerja 24 jam sehari selama 7 hari seminggu. Untuk bekerja secara
normal, sel memerlukan tenaga yang diambil dalam bentuk tenaga
ATP (
Adenosine-5'-triphosphate). Sel juga memerlukan
oksigen, fosfat, kalsium
dan bahan makanan sebagaimana kita. Setiap apa yang kita makan akan
disalurkan kepada sel-sel tertentu mengikut pengkhususan kerja mereka.
Namun jika berlaku sebarang masalah dan bekalan ini tidak mencukupi, sel
akan mati. Boleh dikatakan bahawa kematian bermula apabila roh
dikeluarkan dari jasad. Jasad adalah pakaian roh. Maka apabila manusia
mati, jantung berhenti mengepam darah ke seluruh badan. Sel-sel badan
tidak lagi menerima oksigen yang diangkut oleh darah. Akibat ketiadaan
oksigen, semua sel akan mati. Kematian sel bermula pada sel otak dan
berakhir pada sel kulit. Dalam beberapa minit darah akan mengalir dari
bahagian atas ke bahagian bawah dan berkumpul di situ akibat tarikan
graviti bumi. Bahagian atas yang ketiadaan darah kelihatan pucat
manakala bahagian bawah menjadi lebih gelap. Tempoh perubahan badan
adalah berbeza-beza. Sel otak akan mati jika ia mengalami kekurangan
oksigen selama tiga minit. Sel otot boleh bertahan setelah beberapa jam
manakala sel tulang serta kulit boleh bertahan berhari-hari lamanya.
Perlu diketahui bahawa badan bernafas secara aerobik iaitu dengan
menggunakan oksigen. Maka apabila mati, proses respirasi aerobik akan
terhenti dan menghalang penghasilan tenaga molekul yang diperlukan
untuk melakukan tindakbalas biokimia otot.
Ion kalsium
akan bergerak ke sel-sel otot bagi menghalang otot berehat atau
mengendur. Tapi apa yang berlaku ialah otot menjadi kaku dan keras,
tidak bergerak lagi. Sel telah mati. Tidak mampu melawan bakteria
daripada memusnahkan dirinya. Enzim dan bakteria sebenarnya sudah wujud
dalam sel semasa kita masih hidup lagi. Oleh sebab itulah, diriwayatkan
jika kita ditemukan dengan tanda berupa denyutan atau kedutan di antara
dahi kanan dan kiri menandakan kematian kita akan terjadi dalam beberapa
hari lagi, kita digalakkan berpuasa supaya badan kita tidak mengandungi
banyak kotoran dan ini memudahkan memandikan mayat kita nanti.
Pengebumian jenazah
Mengurus jenazah orang Islam adalah wajib dan merupakan fardu kifayah
yakni jika tiada orang mengurus jenazah tersebut, semua orang Islam di
kawasan itu berdosa. Tetapi apabila sudah dikerjakan oleh beberapa orang
Islam, maka orang Islam yang lain akan terlepas dari menanggung dosa.
Di antara perkara yang wajib dilakukan ke atas jenazah adalah
memandikan, mengkafankan, melakukan solat jenazah dan mengebumikannya.
Berbeza dengan sesetengah agama, Islam tidak membenarkan membakar mayat.
Mayat tidak boleh dibakar kerana ini dikhuatiri akan menyakitinya.
Malah melakukan bedah siasat tanpa ada keperluan juga turut ditegah.
Dari segi pengebumian, jenazah hendaklah ditanam sehingga tiada bau
dapat dihidu oleh orang yang masih hidup dan tidak memudahkan binatang
mengorek kembali lubang kubur tersebut. Orang yang syahid dalam
peperangan, dikafankan dalam kain yang mereka terbunuh dalamnya
melainkan jika dikehendaki oleh keluarga supaya mengkafankan dalam kain
lain. Nabi bersabda “ selimutkanlah mereka dengan luka dan darah
mereka”. “Bau Luka itu bau kasturi”. Imam Syafie rahimahullah berkata, “
Saya lebih menyukai bahawa di dalamkan kuburan mayat itu kadar sedepa
dan yang lebih dari itu, lalu ditimbus, nescaya memadai. Saya menyukai
yang demikian adalah supaya tidak tercapai oleh binatang buas dan tidak
mudah kepada seseorang, kalau ia mahu membongkarnya. Dan tidak timbul
baunya. Diletakkan mayat dalam kuburnya atas lambung kanan. Ditinggikan
kepalanya dengan batu atau batu bata, disandarkan mereka supaya tidak
menelungkup atau menelentang, dan kepala diletakkan mengadap kiblat.
Kebiasaannya di Malaysia, penggalian kubur adalah sedalam 6 kaki.
Antara lain hikmah mengebumikan jenazah adalah dari segi kesihatan ialah
tidak tersebarnya penyakit. Sejarah pengebumian jenazah bermula di
zaman
Nabi Adam alaihis salam lagi. Peristiwa ini tercatat dalam surah
al-Maidah dari ayat 27-31. Menurut
Kitab Tafsir Al-Quranul Karim terbitan
Yayasan Amal Bakti Sumatera Utara tahun
1967, dalam qaul pertama, diceritakan sebab pembunuhan antara kedua
putera Adam yang menyebabkan berlakunya peristiwa pertama dalam sejarah
pengebumian manusia. Menurut riwayat, adalah Siti Hawa melahirkan
sepasang kembar setiap kali ia melahirkan anak. Lelaki dari pasangan
pertama akan dikahwinkan dengan perempuan dari pasangan kedua dan
begitulah seterusnya. Kebetulan, anak Nabi Adam yang bernama Qabil
dilahirkan dengan pasangan kembar perempuannya yang cukup cantik. Gadis
ini akan dikahwinkan dengan Habil manakala kembar Habil yang akan
dikahwinkan dengan Qabil kurang elok rupa parasnya. Kerana itu, Qabil
tidak mahu menerimanya, katanya perbuatan itu hanya kemahuan bapanya
sahaja, bukan dari Tuhan. Maka Nabi Adam menyuruh Qabil dan Habil
melakukan korban. Korban siapa yang diterima Allah, dialah yang akan
dikahwinkan dengan saudaranya yang rupawan itu. Qabil adalah seorang
pekebun manakala Habil merupakan seorang penternak. Habil telah
mengorbankan kambingnya yang gemuk sedang Qabil telah mengorbankan
tanaman gandumnya yang kurang elok. Maka oleh Allah diterimanya akan
korban Habil dengan mendatangkan api dari langit mengambil korban Habil
dan tidak diterima oleh Allah akan korban Qabil itu. Kerana hal itu,
maka timbullah kedengkian Qabil terhadap Habil lalu ia bercita-cita
untuk membunuh Habil. Menurut Imam Ar-Razy, iblis menunjukkan kepada
Qabil bagaimana cara membunuh Habil. Iblis telah datang dengan mengambil
seekor burung lalu dipukul tepat di kepalanya dengan menggunakan batu,
lalu Qabil mendapat idea bagaimana mahu membunuh Habil. Lalu dia pun
mencari batu besar dan dicarinya Habil. Didapati Habil sedang tidur lalu
dipukulnya kepala Habil dengan batu, lalu Habil mati di situ juga.
Inilah peristiwa pembunuhan pertama dalam sejarah anak-anak Adam.
Sesudah Qabil melakukan pembunuhan itu, dia tidak tahu bagaimana harus
disembunyikan mayat Habil. Qabil mengusung mayat Habil ke sana kemari
dengan penuh kekesalan dan dicerca ibu-bapanya sehingga Allah
menunjuknya jalan.. Jumhur ulamak telah menerangkan bahawa Allah telah
mengutus dua ekor burung gagak berkelahi berbunuh-bunuhan di hadapan
Qabil, lalu mati seekor. Yang hidup mengorek-ngorek tanah dengan
paruhnya sehingga lama-kelamaan terbentuklah lubang dan ditanamilah
gagak yang mati itu. Dengan menyaksikan perbuatan gagak itu tahulah
Qabil bahawa dia harus menanam mayat Habil dengan menggali tanah
membentuk lubang kubur.
Reput tanpa kebumi
Amat besar hikmah mengkebumikan jenazah di dalam kubur. Manusia yang
dicipta dari segumpal tanah akhirnya kembali kepada tanah. Kita sedia
maklum, semua jasad yang mati, lama kelamanan akan mereput. Proses
pereputan ini berlaku berperingkat-peringkat di dalam kubur. Seandainya
jenazah tidak disemadikan di tanah perkuburan, maka akan tersingkaplah
kejadian pereputan yang mengaibkan ini dan manusia tidak dapat hidup
aman lantaran bau busuk yang dikeluarkan dari mayat. Malahan, bakteria
akan tersebar dan menularkan penyakit kepada manusia yang masih hidup.
Peringkat pertama pereputan dikenali sebagai
Pemecahan Sendiri (self-destruction).
Enzim yang terdapat dalam badan akan menghadamkan badan sendiri.
Struktur membran sel akan rosak dan enzim penguraian dilepaskan. Ia akan
menyahaslikan makromolekul dalam badan. Peringkat pertama ini bermula dalam sel yang aktif menjalankan metabolisma seperti
sel perembes dan
makrofaj.
Peringkat kedua adalah peringkat
pembusukan akibat tindakan
bakteria anaerobik
. Oksigen sudah tiada menyebabkan wujud suasana anaerobik ( tiada
oksigen) dalam mayat. Keadaan ini menggalakkan pertumbuhan dan
pembiakan bakteria anaerobik terutamanya pada bahagian organ dalaman
badan seperti perut. Bakteria ini menguraikan zat makanan iaitu
karbohidrat, protein dan lipid
pada mayat dan menghasilkan asid dan gas. Gas yang dilepaskan
mengakibatkan tubuh mengembung bermula dari perut yang akan mengubah
bentuk dan rupanya. Buih-buih darah akan meletus dari mulut dan hidung
mayat akibat tekanan gas yang terjadi di sekitar
diafragma.
Organ dalam tubuh seperti paru-paru, jantung dan hati turut membusuk.
Pandangan yang paling menjijikkan adalah di sekitar perut, akibat kulit
tidak dapat lagi menahan tekanan gas dan akhirnya pecah lalu menyebarkan
bau yang meloyakan.
Peringkat ketiga adalah peringkat
pereputan.
Pada akhir peringkat kedua, cecair badan yang busuk telah mengalir
keluar. Daging akan luruh satu persatu bermula dari bahagian tengkorak.
Kulit dan jaringan lembut yang lain akan tercerai-berai. Otak turut
membusuk dan kelihatan seperti tanah liat. Tisu-tisu badan yang lembut
menjadi kecut dan kering. Proses pereputan berterusan hingga akhirnya
mayat tinggal rangka.
Peringkat keempat adalah
peringkat terakhir dalam proses pereputan. Pada masa ini, tiada lagi
daging untuk dihancurkan. Semuanya telah dimakan bakteria dan serangga
di dalam kubur. Yang tinggal hanyalah tisu-tisu keras seperti tulang dan
gigi. Akhirnya,
mikroorganisma seperti bakteria,
kulat, alga dan serangga berjaya menakluki tulang. Berlakulah
perembesan asid dan enzim metabolisma. Mikroorganisma tersebut
memetabolismakan matriks tulang
pula hingga tulang hancur. Penguraian tulang ini dibantu oleh bahan
kimia di persekitaran. Pada persekitaran berasid, kalsium fosfat yang
terdapat dalam tulang akan melarut. Tulang akan musnah. Maka, tiada apa
lagi yang tinggal pada jasad. Sehebat manapun kita, akhirnya akan mati
dan hancur jua. Apabila mati, segalanya telah berlalu dan tidak dapat
diubah. Maka ingatlah sentiasa akan mati kerana ia satu peringatan.
PERHATIAN:- Jika anda rasa kandungan ini patut disebarkan ke laman facebook dan twitter anda,sila klik butang kongsi di tepi.
TERIMA KASIH KERANA KONGSI KANDUNGAN INI DENGAN RAKAN ANDA..
Posted @
http://darulruqiyyah.blogspot.com
Catat Ulasan
1 comments:
love this artikel